Nici nu dădea firul ierbii ca lumea în perioada
socialismului, că în toate casele începea pregătirea „operaţiunii MOV”
(Miel-Ouă-Vin), pentru Paşte. Cum nu se găsea nimic din componentele mesei de
sărbători pascale, cu mult înainte de Învierea Domnului trebuia să te
îngrijeşti ca să ai ce pune pe masă familiei şi invitaţilor.
Ori elementul cel
mai căutat era mielul, fiul oii, sau în lipsă iedul, fiul caprei. Nu se găseau
nici unul nici altul „la liber” şi nici „la cotă”, aşa că trebuia căutat. Şi
unde să-l cauţi dacă nu la ţară? Luai trenul, sau „rata”, iar dacă aveai luată cota de benzină, Dacia personală şi plecai pe coclauri pe la stâne şi sălaşuri
după miel. Dacă în copilăria mea tata cumpăra miel viu de Paşte din piaţă,
direct de la ciobanii colhozurilor din jurul oraşului, când mi-a venit mie
rândul să joc rolul de tată, obţinerea preţiosului animal era o adevarată aventură. Ciobanii, pe care nu dădeai doi bani tot anul, deveneau persoane
foarte importante şi adesea preţioase, la care trebuiai să te duci cu căciula
într-o mână şi cu banii în cealaltă, poate s-or îndura să-ţi vândă vreun miel,
eventual să-l şi taie şi să-l şi jupoaie, să te scuteasca pe tine de efectuarea
acestor operaţii barbare în baia locuinţei. Dădeai pe miel cât nu făcea, numai
să-l ai. Unde Doamne iată-mă se duceau mieii româneşti de nu ajungeau în
magazine, ştia numai conducerea de partid şi de stat. TIR-uri întregi de
berbecuţi, miei şi oi, treceau zilnic spre şoşelele Constanţei, luând calea
Turciei sau a Egiptului cu vapoarele. Se zvonea că un post de cioban pe vapor,
care să îngrijească oile cât dura traversarea Mării Negre şi drumul spre
porturile Arabiei, se vindea cu zeci de mii de lei, iar pentru drumurile spre
Libia lui Ghadafi la dublu, că dintr-un voiaj te puteai umple de aur ieftin din
bazare, cu care să te faci om ajuns acasă.
Aşa ca nu se găsea carne de miel în magazine
nici să tragi cu tunul. Şi te aprovizionai de la ciobani. Cântărire după ochi,
sănătate probabilă, că nimeni nu trecea miei la sacrificare printr-un serviciu
veterinar, dar aveai garanţia că puneai pe masa copiilor de Paşte un picior de
miel şi nu unul de câine, cumpărat la repezeală în spatele unei pieţe murdare,
dintr-un portbagaj. Puteai confirma, dacă nevasta comenta ca mielul are un gust
ciudat, că mănâncă miel, că doar îl văzuseşi viu şi nevătămat lânga mama lui, sugând ca un miel blând ce era, de la două oi.
Mai era o problemă cu transportul mielului,
sau a mieilor, dacă aveai mai mulţi, unul pentru tine, altul pentru cumătra, care mai stătea cu copilul când te duceai sa vezi un film la videa la prieteni
şi altul pentru vecinul care era finul tatălui ciobanului, sau nepotul şefului grajdului
unde se ţineau miei, sau ginerele şefului de post din comuna prin care treceai,
că şi asta conta. Mult. Te oprea miliţia „la borcan”. Fiecare intrare şi ieşire
dintr-o localitate mai mare avea „borcan”, un post de miliţie, în general
folosit de miliţienii de la circulaţie, dar care de sărbatori erau si ei
plecaţi după operaţiunea „MOV”, aşa ca la borcane erau alţi tablagii, gata să-ţi
cotrobăie prin portbagaj.
-
Actele la control va rugăm!
-
Poftiţi.
-
Ce aveţi în porbagaj?
-
Nimic.
-
Cum nimic tovaraşe?
-
Păi nimic din ce v-ar interesa. E por’bagajul maşinii mele proprietate
personală şi nu aveţi ce să căutaţi în ea, fără mandat de percheziţie.
Dacă te ţineau cheutorile nadragilor să le
arunci fraza cu percheziţia, miliţienii se mai uitau o dată lung la tine să
vadă: „De unde-l cunosc eu pe ăsta...? N-o fi...ală?”, mai aruncau o privire în
documente, sau cereau o legitimaţie de serviciu ceva, pentru edificare şi daca
vedeau ca eşti „om al muncii”, sau „fiul ploii”, aruncau ultima găselniţă în
materie de cotrobăit prin maşină:
- Păi eu vă rog să-mi arătaţi roata
de rezervă (sau triungiul reflectorizant, după caz).
Volen-nolens,
deschideai portbagajul şi dădea cu ochii de miel (miei). Începea spectacolul
ieftin în care miliţianul nu avea ce să-ţi facă întrucât n-avea baza legală,
aşa ca mai mult improviza, iar tu nu aveai acte pe carnea de miel, ca nu avea
cine să-ţi dea, ciobanul? Şi după parlamentări, negocieri, eventual o mica
atenţie, un Kent acolo, sau eventual un săpun, pentru „doamna”, plecai fericit
cu mielul acasă să-l tranşezi pe masă în bucătărie cu toporişca de bătut
şniţele, să auda toată scara blocului ca te-ai asigurat cu mielul de Paşte.
Pe urmă ouăle. Ne se găseau, sau se găseau rar, doar „la cota”: un ou pe săptămână, 4 pe lună, adică 16 ouă la 4 persoane pe
lună. Ce să faci cu 16 ouă mai întâi: să le vopseşti? Să le pui la cozonac? Să
le pui la drob? Oricum nu-ţi ajungeau de nici un fel si atunci porneai din timp
secveţa „O” a operaţiunii MOV.
Dădeai şfoară în ţară, pe la rudele mai sărace din
satul bunicii, care te căutau să le aranjezi o internare la spital, sau o
intrare la văru’Lili care era secretar de partid şi şef de sindicat pe
platforma CSG, poate le dă ceva de lucru şi o locuinţă ceva, macar la
garsoniere..., sau pe la cunoştinţe, vecini, sau amici, care ştiau pe cineva
care creştea găini pentru ouă aproape în clandestinitate, că dacă te ştia satul, trebuia să dai cotă de ouă la cooperativă. În cel mai rău caz apelai la un
„patro(h)oţ” care lucra pe la Avicola şi care fura azi un ou....mâine un
carton de ouă, sau două, să mai dea şi la nefericiţii care nu lucrau în industria
găinilor de ouă.
Indiferent de sursă, în joia mare a Paştelui
trebuia să le vopseşti. Şi aici era o problemă, că nu prea era vopsea de ouă.
Celebra vopsea „Gallus” pentru ouă era o raritate, aşa ca oamenii mai
improvizau: foi de ceapă pentru galben, sineală pentru albastru, mai greu era
cu roşu, dar şi aici se rezolva: dacă n-aveam eu o cunoştinţă tipograf, avea
cumnatul meu, sau naşul tău şi vopseam ouăle cu vopsea de tipografie, din
anilină. Nu ştiu cât de toxică era, dar ştiu că vopsea bine, uniform şi dacă
aveai şi o bucăţică de slănină să le freci după ce le vopseai, ouăle arătau ca
după revistă. După revistă germană, sau austriacă, că la noi în statul comunist
Pastele nu era o sărbătoare şi toate obiceiurile legate de Înviere erau tabu.
În noaptea Învierii se ţineau spectacole gratuite cu muzică populară, sau folk,
până noaptea târziu ca tinerii să nu meargă la biserică. Cenaclul „Flacara al
tineretului revoluţionar” era prezent pe stadioane şi devia lumea de la
tradiţionalul ocol de trei ori al bisericii din noaptea de Denie. Ca elev mă
îmbrăcam la Înviere cu o haină fără matricolă pe ea că erau directori de
şcoală atât de îndoctrinaţi încât notau nr. matricol şi şcoala din care
proveneai dacă te vedeau la slujbă şi apoi să te critice în şedinţele UTC. Student fiind mergeam fără frică la
Înviere, deşi mă întâlneam cu profesorul de socialism ştiinţific care venea
regulat la slujbă să-şi înregistreze studenţii pe răboj pentru a le micşora
nota de la examen. Culmea îl chema...Crăciun!
În fine „in vino veritas”, era numai un
proverb latin frumos şi o strofă din cântecul studenţesc „adevaru-i doar în vin
spune un vechi proverb latin, hai să bem şi să ne-nveselim”(Marin Cornea: „Sunt
student şi n-am un ban”).
Găseai vin dacă supravegheai atent cramele şi
magazinele gostat să vezi când se „bagă” vin vărsat. Poate aveai noroc şi
puteai să cumperi înainte de a fi „botezat”, adică înmulţit cu apă. În
definitiv şi Mântuitorul a înmulţit doi peşti şi cinci pâini, aşa că
gestionarii de butoaie înmulţeau vinul adăugându-i apă. Adică încă adăugându-i
apă, că el era deja apă + alcool + drojdie de vin = vin de masă („cine-l bea rapid
şi varsă”). Dacă nu aveai o rudă la ţară de unde să-ţi aduci un vin din
strugurii mult iubiţi de români: „căpşunică”, „nohan”, „hibrid”, „1001”.
„tirează” etc. varietăţi din care se făcea vinul poreclit „molan”, sau de către
intelectuali: „moulan rouge”, un vin greu, „negru ca păcatul greu”, care păta
tot inclusiv definitiv feţele de masă şi buzele băutorilor, trăgeai cu ochiul
când „venea” vin la alimentara din colţ, sau mai degrabă la restaurantul unde
făcuseşi nunta cu dar cu ani în urmă. Iar dacă nici aici nu se putea, apelai la
un MAT. Maturile erau secţiile de prelucrare a strugurilor şi vinurilor din
comunele care aveau plantaţii de struguri pentru vinificaţie. Cel puţin la noi
în judeţul Galaţi cred ca erau pe puţin 50 de maturi. Toata aparţineu de IVV,
Intreprinderea Viei şi Vinului şi toate erau depozite uriaşe de vinuri. În
preajma sărbătorilor legale sau a celor religioase se înmulţeau „controalele în
teritoriu”. Miliţieni, securişti, activişti, şefi de instituţii judeţene, ştabi
mai mari sau mai mici, plecau „în controale” care vizau în special comune cu
maturi. Sau cu stâne. Sau cu ferme de pasări. Adică comune MOV.
Dar V-ul era bătaia peştelui. Eu care am avut
ghinionul (?!) să lucrez într-o comună în care matul era vecin cu dispensarul
trebuia să stau la program şi-n Ajun şi-n Vinerea Mare că nu se ştia cine vine
pe la mat. Directorul Direcţiei sanitare trimitea şoferul, dar alţii veneau „în
control” şi erau mulţi metodologi, pe probleme de obstetrică, de medicina
muncii, de boli cronice, de sanepid, etc. Toţi cu bidoane: de 3 litri (casetofoane),
de 5 litri (magnetotoane), de 10 litri (televizoare), sau chiar de 20 de litri
(maşini de spălat). Că PET-uri încă nu erau, au apărut „după”.
Nici nu ştiu de unde vecinul meu din curtea
matului, şeful Costică, făcea rost de atâta vin, pentru atâta lume însetată.
Dar zahărul pentru el nu era o problemă, apa se spunea că e cea mai bună de
făcut vin din zona Dealu’ Bujorului, iar drojdie de vin era cât vrei. Odată striga la
nea Melu, cel cu mâinile lungi ca de urangutan, (de la atâtea bidoane cărate in
portbagajele şmecherilor):
-
Cât mai avem în 34?
-
Vreo doua mii şefu’.
-
Păi tre’ să facem!
-
Facem şefu! Ce facem: fetescă,
muscat, sau rizling?
-
Păi eu zic că riesling, că
cererea-i mare.
-
Rizling şefu!
Şi riesling se
făcea, pentru a umple burdihanele lui Setilă şi ale lui Flămânzilă de la
„centru”.
Primeam şi eu în
semn de respect că mă sacrificam până seara târziu pe altarul lui Aesculap la
lumina lămpii şi ca eram prieten cu dom’ Costică. Dar nu bombe ci vin „de prim
secretar” cum zicea nea Melu. Galben auriu, parfumat, cu buchet elegant şi
aromă de dealuri arse de soare şi de brume. Uneori când mai pierdeam „rata”
dom’ Costică mă mai lua cu Dacia lui spre casă. Umbla indiferent de vreme,
viscol, duminici „cu soţ sau fără soţ”, avea la el cheia care deschidea toate
porţile împărăţiei, inclusiv pe cea a circulaţiei.
Când toate ţintele
operaţiunii MOV arau atinse, mergeai seara la Înviere, aduceai lumina în casă
în căuşul palmei şi gustai câte un ou roşu fiert după ce ciocneai cu cei dragi.
Dimineaţa puneai copiii să se spele pe ochi cu apa rece şi să se frece cu un ou
roşu pe obraji, să fie sănătoşi şi puneai apoi mielul la cuptor, fript, să-l
mănânci cu salată orientala (ca la soacra-mea acasă), sau cu salata verde (ca
la maică-mea acasă) şi să bei după el un pahar de vin, vorba lui sucru-meu,
Dumnezeu să-l ierte, „să nu se supere mielul, şi să ştie ca l-a mâncat un om şi
nu un câine.”
Hristos a inviat! Paste fericit!
RăspundețiȘtergere(Operatiunea MOV realizata cu succes)